Vahva metsäalan ammatti-identiteetti, kokemus työn merkityksellisyydestä ja arvostuksesta sekä mahdollisuus työuralla etenemiseen keskeisiä metsäalan pitovoimatekijöitä

TTS Työtehoseura yhteistyössä Metsäkoulutus ry:n kanssa toteutti syksyllä 2023 kyselytutkimuksen, jonka kohderyhmänä olivat vuosina 2011–2018 metsäalan perustutkinnosta valmistuneet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää metsuri-metsäpalvelujen tuottajien, metsäkoneenkuljettajien, metsäkoneasentajien, puutavara-autonkuljettajien ja metsäenergian tuottajien työuran etenemistä perustutkinnosta valmistumisesta kyselyhetkeen. Lisäksi selvitettiin mitkä tekijät edistävät metsäalan pitovoimaa ja mitkä vaikuttavat metsäalan ulkopuolella työskentelemiseen.

Vaikutusmahdollisuus omiin työaikoihin, työn itsenäisyys ja hyvä työilmapiiri, vahva metsäalan ammatti-identiteetti sekä työn merkityksellisyys ja arvostus olivat keskeisiä metsäalan pitovoimaan vaikuttavia tekijöitä. Kokemus palkkauksen ja työn vaatimusten kohtaamisesta oli vastaajien arvioimana erittäin merkittävä tekijä metsäalan pitovoimassa. Metsäalan pitovoimaa lisääviä tekijöitä ovat hallinnan tunne työajoista, työn ja vapaa-ajan tasapaino, päivittäisten työmatkojen kohtuullisuus sekä työturvallisuudesta huolehtiminen. Kyselyn vastauksissa tuli esiin kokemuksia työpaikkakiusaamisesta sekä syrjimisestä iän tai sukupuolen vuoksi. Metsäalan tulee olla toimiala, jossa ei sallita työpaikkakiusaamista tai syrjimistä.

Syksyllä 2023 palkkatyössä tai yrittäjänä työskenteli metsäalalla 47 % ja muulla alalla 41 % vastaajista. Metsäalan palkkatyössä olleiden osuus laski ja muun alan palkkatyössä olleiden osuus kasvoi työuran edetessä. Yrittäjien osuus niin metsäalalla kuin muullakin alalla kasvoi. Myös työttömien ja opiskelua jatkaneiden osuudet kasvoivat. Metsäalan palkkatyössä olleiden osuus pieneni valmistumisesta kyselyhetkeen 25 prosenttiyksikköä, mutta työn sisältö monipuolistui. Osa metsäalan perustutkinnon suorittaneista jatkoi opiskelua esimerkiksi metsätalousinsinööriksi ja työllistyi sitten metsäalan opetustehtäviin tai metsäasiantuntijoiksi. Lähes viidesosa kyselyn vastaajista ei ollut työskennellyt valmistumisen jälkeen metsäalalla. Tämä tilanne oli yleisintä metsuri-metsäpalvelujen tuottajilla.

Kyselyhetkellä metsäalan työstä pois siirtymistä suunnittelevat kokivat metsäalan tarjoamat mahdollisuudet oman osaamisensa kehittämiseen ja työuralla etenemiseen heikommiksi kuin alan työssä jatkavat. Myös kokemus omasta ammatti-identiteetistä, työn merkityksestä ja arvostuksesta oli alalta pois siirtyvillä heikompi kuin metsäalalla jatkavilla. Metsäalan ammattilaiset kokivat, että heidän työtään arvioidaan vahvasti ilman oikeaa tietämystä työn todellisesta luonteesta ja sisällöstä. Tällä on merkittävä vaikutus metsäalan työssä viihtymiseen.

Laajemmin tuloksista julkaisussa Metsäalan perustutkinnon suorittaneiden työllisyys ja alan pitovoima (tts.fi)

Hankkeen on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Lisätietoja:

Tutkija Riitta Kilpeläinen, riitta.kilpelainen@tts.fi, 050 3087535