Tervetuloa biotalousalan korkeakoulutuksen arvioinnin julkistusseminaariin

Biotalousalan korkeakoulutuksen arviointi tuottaa ensimmäistä kertaa kansallisen kokonaiskuvan koulutusalan tilasta. Arviointi on ajankohtainen, sillä kestävyysmurroksen ja huoltovarmuuden tukemiseen tarvitaan tietoa biotalousalan koulutuksen tuottamasta osaamisesta sekä sen kehittämistarpeista. Biotalousalan korkeakoulutus kouluttaa osaajia uusiutuvien luonnonvarojen käyttöön, maatalouteen ja ruuan tuotantoon, metsätalouteen ja digivihreisiin innovaatioihin.

Tilaisuudessa julkistetaan arviointiraportti sekä keskustellaan arvioinnin tuloksista ja kehittämissuosituksista. Kutsu on tarkoitettu korkeakoulujen biotalousalojen henkilöstölle, opiskelijoille ja korkeakoulujen ulkopuolisen työelämän edustajille, alan jatkuvan oppimisen asiantuntijoille sekä kaikille muille aiheesta kiinnostuneille sidosryhmille. Tilaisuus pidetään suomeksi. Kutsua voi jakaa eteenpäin biotalousalan korkeakoulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille.

AIKA                 tiistai 1.10.2024 kello 10.00 ̶ 12.00

PAIKKA            Teams-yhteys (linkki lähetetään ilmoittautuneille)

Ilmoittautuminen julkistuswebinaariin ma 23.9. mennessä tällä lomakkeella

PÄIVITTYVÄ OHJELMA

Tilaisuuden avaus: juontaja korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksikön johtaja, Helka Luodelahti

klo 10.00 ̶ 10.10 Tervetuloa! Harri Peltoniemi, johtaja, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

klo 10.10 ̶ 10.40 Arvioinnin keskeiset johtopäätökset ja kehittämissuositukset
Susanna Aro, arviointiryhmän puheenjohtaja

Miten biotalousalan korkeakoulutusta tulee kehittää arvioinnin tulosten valossa?
Kommenttipuheenvuorot

klo 10.40 ̶ 10.50 Opetus- ja kulttuuriministeriön puheenvuoro

klo 10.50–11.00 SYLin ja SAMOKin yhteinen puheenvuoro, SAMOK, puheenjohtaja Lauri Kujala

klo 11.00–11.20 Korkeakoulujen puheenvuoro

klo 11.20 ̶ 11.50 Paneelikeskustelu: Mitä tulevaisuuden biotalousalan asiantuntijan pitäisi osata?

Keskustelun vetäjänä arviointiryhmän jäsen, HAMK BIO yksikön johtaja, Mona-Anitta Riihimäki.
Panelisteina mm.

• CEO Tuomo Kauranne (Arbonaut)
  • metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola (MTK)
  • neuvotteleva virkamies Satu Rantala (maa- ja metsätalousministeriö)