Tehoa metsäkonekoulutuksen työelämässä oppimiseen

Metsäkoulutus ry:n, Riverian, Sedun, Gradian ja TTS:n yhteishankkeessa on kehitetty metsäkoneenkuljettajaopiskelijoiden työelämässä oppimista. Hankkeessa on jo aiemmin tehty malli opiskelijoiden esittelyvideoiden laatimisesta. Videon avulla opiskelija esittelee oman osaamisensa. Videossa on sekä videoita työskentelystä sekä itsensä esittelyä. Videon avulla työssäoppimispaikan edustaja saa paremman kuvan työssäoppimispaikkaa hakevan opiskelijan taidoista.

Viimeisempänä hankkeessa on kehitetty työssäoppimiskortti, jonka avulla työpaikalla oppimisen paikkaa hakeva opiskelija esittele oman osaamisensa. Tavoitteena on, että tuleva työssä oppimisen työnantaja näkee yhdellä silmäyksellä, millaista osaamista opiskelijalla on. Tällöin myös työpaikkaohjaaja osaa kohdistaa sekä perehdyttämisen että tulevan ohjauksen oikein.

Jotta työssäoppimiskorttiin saataisiin tarvittavat tiedot opiskelijan työntuottavuudesta, kehitettiin tuottavuuden mittaamiseen erillinen maastolomake, jossa verrataan metsätraktorinkuljettajilla kuorman keräysaikaa ammattikuljettajan kuorman keräysaikaan. Vertailu tehdään kuvaajalla, jossa vaaka-akselilla on ajomatka metreinä ja pystyakselilla kuorman keräysaika minuutteina. Kuvaajassa on tavoite tasot ammattikuljettajalle sekä työpaikalle oppimaan lähtijälle. Kuvaajat on laadittu erikseen uudistushakkuulle ja harvennushakkuulle. Saman tyyppiset vertailukuvaajat on laadittu harvesterin kuljettajalle, mutta siinä vaaka-akselilla on rungon keskikoko litroina ja pystyakselilla käsittelynopeus (runkoa/tunnissa). Lomake tukee myös opiskelijan itsearviointia siitä, onko hänen koneen käsittelynopeus jo riittävä työelämään. Laadittujen lomakkeiden käyttöä on testattu pienellä opiskelijamäärällä.

Vuoden 2024 aikana työssäoppimiskorttia, maastolomaketta ja aiemmin laadittua esittelyvideon ohjetta
testataan hankkeeseen osallistuvien oppilaitoksen opiskelijoilla. Testauksen yhteydessä opiskelijoilta pyydetään tutkimuslupa, jonka perusteella voidaan saatuja tuloksia kehittää edelleen ja tarvittaessa muuttaa tehtyjä kuvaajia. Tavoitteena on myös löytää kehityskohteita ja oppimiskapeikkoja, joita voitaisiin paikata tulevaisuudessa jo opiskeluaikana.

Hanketta rahoittaa Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllistä toimintaa. Lisätietoa on saatavilla osoitteesta www.mmsaatio.fi.

Lisätietoja:

Hankeasiantuntia Juhani Turunen, P-K:n koulutuskuntayhtymä, juhani.turunen@riveria.fi, puh. 0505979569