METSÄALAN NUORISOVIESTINNÄN KEHITTÄMISFOORUMI 2024 – ilmoittaudu mukaan

MITÄ: Foorumi kokoaa vuosittain yhteen metsäalan kouluyhteistyötä ja nuorisoviestintää tekevät ammattilaiset ja aiheesta kiinnostuneet. Foorumissa saat näkökulmia viestinnän kehittämiseen, löydät yhteistyökumppaneita ja kuulet, missä mennään.

MISSÄ: Clarion Hotel Helsinki Airport, Taivastie 3, 01530 Vantaa, toinen kerros kokoushuone Crosswind 1 ja 2 (kävelyetäisyydellä lentoaseman porteilta, tuloaulasta ja juna-asemalta).

MILLOIN: Perjantaina 25.10. 2024 klo 9-12

TILAISUUDEN OHJELMA

Aamupala Clarionin herkullisesta aamiaispöydästä

Tilaisuuden avaus

Opettajan näkökulma

Millainen on metsän osuus yläkoulun ja lukion opetuksessa? Miten voimme lisätä metsän painoarvoa ja nuoria kiinnostavia näkökulmia opetukseen? Millaista tukea opettaja odottaa metsäalalta opetukseensa?

Ritu Savolainen, biologian opettaja ja Biologian ja maantieteen opettajien liiton (BMOL) puheenjohtaja

Pohjoismainen lähestymistapa

Miten monipuolistetaan kuvaa metsäalasta ja hankitaan kontakteja nuoriin, jotka eivät vielä tiedä mitään alasta? Näin se tehdään Norjassa ja Ruotsissa menestyneessä JOB:U (Jobs för unga) hankkeessa.

Pia Immonen, projektipäällikkö, Skogsstyrelsen, Ruotsi

Työpaja- ja keskusteluosuus – uusia ideoita ja evästystä kollegoilta

Mukana keskusteluissa ainakin seuraavia hankkeita ja tahoja:

1. TET on nuorten ensimmäinen mahdollisuus innostua alasta ja oppia työelämätaitoja. Millaista on Metsäalan TET -tarjonta ja mitä se voisi olla?

Missä mennään MetsäTET? Lasten ja Nuorten säätiö

Maaseutuammattiin ry:n Polkuja maaseudun töihin-hankeen toimenpiteet maaseudun TET-paikkojen saatavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi.

4H innostaa ja auttaa työelämään TET:illä, kesätöillä ja yrittäjyyskasvatuksella

TET voi toteutua myös etänä, Metsäteollisuus ry

Entäpä teillä muilla?

1. Metsäalalla on monia toimijoita, jotka kaikki tekevät hyvää työtä tahoillaan ja yhdessä alan vetovoiman lisäämiseksi. Työn vaikuttavuus, mittaaminen ja synergian vahvistaminen kiinnostavat sekä tekijöitä että rahoittajia. Millaista vaikuttavuuden mittausta on tehty ja millaisia tuloksia on saavutettu?

Somevaikuttajat 4H:n kumppanina

Metsäliiga sisällön tuottajana, miten sisältö syntyy ja millaista palautetta tarinoista saa?

Metsäalan radiokampanjan vaikuttavuuden seuranta,  Metsämiesten säätiö

Vaikuttavaa metsäkasvatusta – 4H:n esiselvitys

Partion moninaisuustyö ja maahanmuuttajanuoret

Opinnäytetöitä: Ulkomaalaistaustaisten nuorten kiinnostuksen herättämisestä alaan, Vera Hallikainen, ja Miten metsäoppilaitokset markkinoivat koulutustaan, Mia Luukkonen

11:30 -12:00

Yhteenveto ja loppukeskustelu

ILMOITTAUTUMINEN
Tilaisuuteen voi osallistua myös Teamsilla, mutta toivomme näkevämme mahdollisimman monet teistä kasvotusten painotettua työpajaosuutta ajatellen.

Ilmoittaudu 10.10.2024 mennessä TÄLLÄ LOMAKKEELLA

Tilaisuus on maksuton. Paikalle pääsee ilman Metsäpäivien lippua. Teams-linkki lähetetään ilmoittautumisajan päätyttyä.

TILAISUUDEN JÄRJESTÄJÄT
Maaseutuammattiin ry, Metsähallitus, Metsäkoulutus ry, Metsäteollisuus ry, MTK, Suomen Metsäyhdistys, Suomen Metsästäjäliitto, Suomen 4H-liitto.

Tilaisuuden järjestämistä rahoittaa myös maa- ja metsätalousministeriö osana Kansallisen metsästrategian toteutusta.

LISÄTIEDOT
Sirpa Kärkkäinen, johtava asiantuntija, Suomen Metsäyhdistys ry