Luonnonhoitoon tarvitaan yhä enemmän tekijöitä

Luonnonhoidon tulevaisuuden tekijät – LUOTU-hanke on tullut päätökseen. Hankkeessa onnistuttiin vastaamaan luonnonhoitohankkeisiin kohdistuvaan tiedon tarpeeseen. Koulutukset ja materiaalit ovat kiinnostaneet laajaa joukkoa luonnonhoidon ammattilaisia. Myös hankkeen rahoittajien, ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön, edustajat ovat todenneet Luotu-hankkeen ylittäneen kaikki hankkeelle asetetut tavoitteet ja toiveet. Menestys ja kiinnostus johtuu hankkeen ajoittumisesta sopivaan ajankohtaan. Luonnonhoitoon tarvitaan yhä enemmän tekijöitä, niin urakoitsijoita kuin suunnittelijoita eri puolille Suomea. Lisääntyvät työ- ja elinkeinomahdollisuudet ovat herättäneet luonnonhoitohankkeiden ympärille mukavan pöhinän.

Hankkeessa on tuotettu runsaasti neuvonta- ja koulutusmateriaalia erityisesti toimijoille, eli urakoitsijoille ja suunnittelijoille, jotka tekevät luonnonhoitohankkeita tai haluavat laajentaa yrityksensä toimintaa luonnonhoitoon. Aineistot jäävät jatkossakin kaikkien vapaaseen käyttöön. Luotu-hankkeessa aloitettua työtä jatketaan ja kehitetään edelleen laajassa Priodiversity LIFE -hankkeessa, joka alkoi vuoden 2024 alussa.

Tutustu Luotu-hankkeen materiaaleihin

Luotu-hankkeen verkkosivut Luotu – Luonnonhoidon tulevaisuuden tekijät | Metsäkeskus (metsakeskus.fi) toimivat vielä joitakin kuukausia hankkeen päättymisen jälkeen. Luonnonhoitoon liittyvää materiaalia kootaan myöhemmin laajasti Priodiversity LIFE –hankkeen portaaliin. Luotu-hankkeen verkkosivuilla ovat muun muassa järjestettyjen koulutuswebinaarien tallenteet ja infokortit elinympäristökunnostuksista.

Metsäkeskuksen verkkosivuilla Luonnonhoidon oppaat ja ohjeet Luonnonhoidon oppaat ja ohjeet | Metsäkeskus (metsakeskus.fi) ovat muun muassa hankkeessa tuotetut infokortit eri luonnonhoidon elinympäristökunnostuksista.

Metsäkeskuksen verkko-oppimisympäristössä on julkaistu uusi aineisto Luonnonhoito ja vesiensuojelu: https://register.gimletlms.com/metsakeskus/avoin?trainingId=5d5d7306-8345-6139-5cc5-88052b96e74b

Aineisto on kaikkien vapaassa käytössä luonnonhoidon itseopiskelua varten. Aihealueita ovat johdanto luonnonhoitoon ja vesiensuojeluun, vesiensuojelu, soiden ennallistaminen​, pienvesien kunnostus ja metsäisten elinympäristöjen hoito ja kunnostus.

Hankekumppani Työtehoseura on julkaissut materiaalia omassa oppimisympäristössä itseopiskelua varten. Uutta materiaalia on muun muassa pienvesikunnostuksesta, soiden ennallistamisesta ja metsäisistä elinympäristöistä.

Työtehoseura on myös pilotoinut virtuaalisia maastovierailuja luonnonhoidon kohteilta ja julkaissut niitä 360-ympäristössä. Maastovierailut löytyvät 360.tts.fi sivustolta ”luonnonhoito”-välilehden takaa.

Luotu-hankkeessa on myös tuotettu Youtube-kanavalle koulutuskäyttöön videomateriaalia erilaisista elinympäristöistä, sisältäen asiantuntijoiden haastatteluja sekä videomateriaalia myös varsinaisesta työskentelystä luonnonhoidon kohteilta. Kanavalle on koottu myös omaksi soittolistakseen Metsäkeskuksen hankkeessa tuottamat webinaarit.

Luotu-hankkeessa on julkaistu myös aputyökalu luonnonhoitohankkeiden kustannusten arviointiin luonnonhoidon hankehakuun. Käyttäjälle ilmainen laskuri löytyy Työtehoseuran sivuilta. https://hinnoittelulaskuri.tts.fi/

Hankkeessa on julkaistu myös Monitavoitteiset kosteikot –podcast, jossa asiantuntijoina ovat Metsästäjäliiton Veli-Matti Pekkarinen ja maanomistaja, kosteikkovaikuttaja Marko Suutari. Podcastin voi kuunnella Youtubesta tai Spotifysta.  Lisäksi hankkeessa on julkaistu Youtubeen OSK Lumimuutoksen Tero Mustosen haastattelusarja, jonka aiheina ovat Valuma-alueperusteinen ennallistaminen ja Ennallistaminen tuo työtä maaseudulle.

Ilmoita palveluistasi Metsään.fi-palvelussa

Luonnonhoitohankkeita toteuttava urakoitsija ja suunnittelija voi markkinoida luonnonhoidon palveluitaan metsänomistajille Metsään.fi-palvelussa Metsään.fi | Metsäkeskus (metsakeskus.fi). Rekisteröidyttyään Metsään.fi-palvelun Rekisteröityminen Metsään.fi-toimijapalveluun | Metsäkeskus (metsakeskus.fi) käyttäjäksi yrityksen nimeämä Metsään.fi-pääkäyttäjä voi muokata palvelussa yrityksensä tietoja, jotka näkyvät metsänomistajille. Yritys voi valita palveluvalikoimasta esimerkiksi Elinympäristöjen hoito ja ennallistaminen ja täydentää, missä kunnissa tai maakunnassa tarjoaa kyseistä palvelua. Metsänomistajat etsivät Metsään.fi palvelussa metsäammattilaisia palveluiden ja toimialueiden perusteella. Metsänomistaja tarvitsee osaavan kumppanin töiden suunnitteluun ja työn toteuttajan. Suunnittelija ja toteuttaja voi olla myös sama yritys ja henkilö.

Yhteistyöterveisin
Johanna Virtanen